double-click
صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
double-click
computer
aref.m یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:,

لينوکس سوزه:

لينوکس سوزه SUSE يکي از لينوکس هايي است که استفاده از آن راحت ميباشد و بسته هاي قابل نصب در اين لينوکس rpm مي باشد اخرين نگارش اين لينوکس 12.01 open SUSE مي باشد. این اولین نسخه از این توزیع است که از GNOME 3 استفاده می‌کند و داراي محيط بسيار کاربر پسند و داراي استارت منو فوق العاده زيبا مي باشد.

در اصل اين لينوکس براي کارهاي اداري مناسب بوده و دراي محيط هاي gnome , KDE و چند محيط ديگر مي باشد.

سيستم عامل قديمي سوزه  براي پخش فايل هاي صوتي از فرمت ogg استفاده مي كرد اما در نسخه جديد اين مشكل رفع شده است.

لينوکس سوزه يا لينوکس زوزه (SuSE) يکي از توزيع‌هاي مشهور سيستم عامل لينوکس است.

اين توزيع ابتدا ترجمه آلماني لينوکس سلکوير بود که با لينوکس سافتلند ترکيب شده بود، S.u.S.E مخفف عبارت آلماني "Software- und System-Entwicklung" است (به معني: توسعه نرم‌افزار و پايانه) البته اين نام شباهتهايي به نام کنراد زوس (Konrad Zuse) از پيشگامان کامپيوتر آلمان دارد.

در سال ۲۰۰۳ اين توزيع لينوکس توسط شرکت ناول خريداري شد و در سال ۲۰۰۵ ناول اعلام کرد که سري جديد سوزه با پروژه سوزه باز (openSUSE) بازتر خواهد شد و نسخه ۱۰.۲ را رسماً سوزه باز (openSUSE) نام گزاري کرد.

اين توزيع نيز همانند ساير توزيع‌هاي لينوکس بر مبناي بسته ها (Packages) استوار است که در نهايت در زمينهٔ پايايي و حفظ امنيت نقش مهمي ايفا مي‌کند

آشنايي با چند تا مفهوم ساده

 

هسته:

هر سيستم عاملي شامل دو بخش اصلي هسته و پوسته است. توزيع هاي مختلف لينوکس بنابر کاربردهايي که براي آن ها در نظر گرفته شده است از هسته خاصي استفاده مي کنند. هسته هاي مختلف داراي توانايي هاي متفاوتي هستند، مثلاً هسته هاي جديد تر داراي قابليت هاي بهتري در رابطه با سخت افزار هاي جديد تر هستند. کار اصلي سيستم عامل را هسته انجام مي دهد.

 

پوسته :

پوسته رابط بين کاربر و هسته سيستم عامل است. کاربر بعد از انجام عمليات ويژه اي براي ورود به سيستم به پوسته دسترسي خواهد داشت و مي تواند با تايپ دستورات با هسته ارتباط برقرار کند. در حال حاضر پوسته هاي زيادي براي سيستم هاي بر پايه يونيکس توسعه داده شده اند که مشهورترين و مطرح ترين آن ها عبارتند از:BASH, TCSH, CSH

 

 

 

توزيع :

توزيع هاي مختلف لينوکس از نظر نرم افزارهايي که با آنها ارائه مي شوند با هم تفاوت هايي دارند. هر توزيع ممکن است همراه با هسته هاي متفاوتي عرضه شود. در حال حاضر صد ها توزيع مختلف از لينوکس در سرتاسر دنيا عرضه شده است که به عنوان مثال مي توان از فارديکس ايراني نام برد. اما در عمل فقط چند توزيع شناخته شده و مطرح در دنيا وجود دارد که بقيه توزيع ها بر پايه آن ها توسعه داده شده اند. مثلاً يک توزيع مشهور و پايدار، لينوکس دبيان است. يک پروژه لينوکسي بايد داراي ويژگي هاي منحصر به خود باشد تا به عنوان يک توزيع شناخته شود. مثلاً لينوکس سوزه بر پايه توزيع دبيان توسعه داده شده است اما به خاطر ويژگي هاي خاصي مثل کنترل پنل کاملاً user friendly که دارد به عنوان يک توزيع قدرتمند شناخته شده است

 

: X Client

نرم افزار هايي هستند که به X Server نياز دارند، از قبيل محيط دسکتاپ و پنجره ها و هر چيز ديگري که به سرويس گرافيکي احتياج داشته باشد.همان طور که تا به حال ممکن است متوجه شده باشيد رابطه بين X server و نرم افزارهاي X client به صورت سرويس دهنده و سرويس گيرنده است. به اين صورت که حتي مي توان از طريق شبکه و پروتکل هاي مربوطه از روي يک سيستم و از طريق يک X client به X Server در حال اجرا روي سيستم ديگري متصل شد.

 

Desktop Environment:

نرم افزار Desktop Environment يک برنامه گرافيکي است که به کاربر اين اجازه را مي دهد تا بدون نياز به تايپ کردن دستورات، درون پوسته، آن ها را به سادگي با استفاده از محيط گرافيکي و حرکات ماوس اجرا نمايد. نمونه هاي پرکاربرد و معروف تر اين نوع نرم افزار ها عبارتند از Gnome و KDE.
حتماً به اين نکته توجه داشته باشيد که نرم افزار هايي مثل KDE و Gnome سرويس دهنده گرافيکي نيستند، بلکه خود، X Client هستند و براي اجرا شدن به X Server نياز دارند.

 

توزيع‌هاي لينوکس

توزيع‌هاي گنو/لينوکس بسيار زيادند. هر توزيعي براي کاربردي خاص ايجاد شده ‌است:
*
فدورا کُر
*
لينوکس تجاري رِدهَت
*
ناپيکس
*
دبيان
*
اِسلَکوِر
*
گِنتو
*
لينسپاير (ليندوز قديم)
*
مندريوا (ماندريک قديم)
*
توربو لينوکس
*
سوزه
*
کانِکتيوا
*
ليبرانت
*
اوبونتو
*
لينوکس شريف
*
پارسيکس گنو/لينوکس
*
شبديکس
*
فارليکس
*
کارآمد
*
سرآمد
قابل ذکر است که توزيع‌هاي لينوکس شريف، پارسيکس، شبديکس، فارليکس، کارآمد و سرآمد از توزيع‌هايي هستند که در کشور ايران و توسط برنامه نويسان ايراني ايجاد و در حال توسعه هستند.

 

تاريخچه:

بسته آموزشی مشاغل درآمدزا در منزل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





اسلایدر